Producenci

i-Leasing szybki leasing przez internet

i-Raty zakupy na raty przez internet

Ślepe testy ABX. Jak porównywać sprzęt audio 0
Ślepe testy ABX. Jak porównywać sprzęt audio

 

Ślepe testy ABX.
Czy podwójnie ślepa próba to ostateczny sędzia naszych zysłów?

Wiele osób, które wyśmiewa miłośników dobrego brzmienia uważając, że przecież wszystko co ma takie same parametry brzmi tak samo. Kabel to kabel. Prawo Ohma i tyle. Wzmacniacz to wzmacniacz. Byle spełniał określone parametry to będzie brzmiał tak samo.

A najbardziej miarodajny i jedyny słuszny test, który udowoni, że to co słyszymy to nam się tylko wydaje to test ABX, w którym ani my, ani osoba, która przełacza sprzęt nie wie co w danym momencie gra. Brzmi rozsądnie, ale czy na pewno?

 

 

 

Testy audio hifi i testy wina

 

Nasze zmysły sa niezwykle czułe,ale ignorancja również niezmierzona.
Najlepsi perfumiarze potrafią rozpoznawać tysiące zapachów i tworzyć mieszanki, które zachwycaja potem miliony ludzi. Ale czy każdy z nas to potrafi?
Ale przecież wszystko pachnie podobnie :) Powiedz na Mistrzostwach Polski Cup Tester, że kawa to kawa. A jedyna różnica to mocna albo słaba. Sypana albo rozpuszczalna :)

Wino to wino :) Ważne czy białe czy czerwone. A rzeczywiście przeciętna osoba nie rozróżnia w ślepym teście czy pije wino za 50zł czy za 500zł. A jednak nikt się z winiarzy nie wyśmiewa.
Bo to, że ktoś nie potrafi wskazać różnicy nie oznacza, że jej nie ma.

 

 

 

Ranking sprzętu, metodologia testów 

Zmysły wymagają treningu.

Bycie specjalistą w danej dziedzinie wymaga lat treningu. Testowanie perfum, kaw, herbat, win... czy dźwieków wymaga ćwiczenia zmysłów i rozwijania techniki i metodologii jak testować i na co zwaracać uwagę przy ocenie. Testując zapachy w perfumerii zalecane jest aby danego dnia nie wąchać i porównywać więcej niż 3. Bo inaczej nasz czuły zmysł węchu wariuje i wszystko zaczyna się mieszać. 

 

A jak porównywać sprzęt audio?

Każdy za pewne z nas rozwiązywał krzyżówkowe testy "Znajdź 10 różnic między obrazkami". W podpisie znajdziemy, że przeciętnie spostrzegawcza osoba znajdzie 5 różnic, spostrzegawcza 7, a wybitne jednostki znajdą wszystkie 10. Jak podchodzimy do takiej łamigłówki? Przełączając się w mgnieniu oka i porównując jeden obrazem z drugim używając pamięci fotograficznej.

Wyobraźmy sobie teraz sytuację, że oglądamy jeden obrazek przez ułamek sekundy, a następnie przechodzimy do drugiego pomieszczenia, co zajmuje od 1 do 2 min i znów patrzymy na drugi obrazek przez równie krótki okres i tak w kółko. Ilu z nas ma tak dobrą pamięć żeby w takich warunkach znaleźć jakąś różnicę?  Myślę, że nie wielu, a tak właśnie wyglądają warunki porównań dźwięku w systemie ABX. Wydaje się, że przesadzam. Otóż, nie. Już wyjaśniam czemu.

 

 Testy sprzętu. Jak testować jak porównywać sprzet audio. GFmod


Porównując dźwięk, tak na prawdę podczas trwania utworu musimy zapamiętać (samplować) wiele krótkich urywków brzmienia, na które chcemy zwrócić uwagę i porównać jak brzmią w kolejnej konfiguracji sprzętowej. Na przykład kontrolę i zejście basu 15-20 sekundzie utworu, uderzenie w talerz w 45 sekundzie, zapamiętując jak szybko narasta i wygasza się dźwięk, jak, i czy w ogóle słychać jego wybrzmienia w przestrzeni, jaką "grubość" ma ten talerz (czasem jest cienki jak żyletka, czasem pogrubiony i stłumiony jakby zalany galaretą lub głuchy jakby przykryty filcową szmatą.... i tak można mnożyć.

Tak! Taką ilość informacji trzeba zebrać, przetworzyć i zapamiętać, aby następnie porównać w kolejnej i kolejnej próbie. Nawet zawodowcy, z wyćwiczoną pamięcią dźwiękową, często wymiękają przy takiej próbie :)

 

Do tego dochodzi jeszcze aspekt wygrzewania i czasu na ustabilizowane się dźwięku po wpięciu/wypięciu, włączeniu/wyłączeniu któregokolwiek z elementów toru audio. Najczęściej nasz sprzęt najlepiej gra po ok. godzinie od włączenia. W przypadku lamp różnice potrafią być bardzo duże, ale dotyczy to również półprzewodnikowych konstrukcji. Z drugiej strony żeby coś porównać to czas między porównaniami powinien być jak najkrótszy żeby zachowane w pamięci próbki dźwięku nie rozmyły się. Te warunki razem są niemożliwie do spełnienia...

 

To samo dotyczy, choć w mniejszym stopniu, "wygrzewania/układania" i dopasowania do pracy urządzeń między sobą. Stąd np. porażka prób ABX i ciągłego przepinania, włączania i wyłączania urządzeń.

Testy jak najbardziej są niezbędne, ale w spokoju, w skupieniu posłuchanie przez dzień, dwa jakiejś konfiguracji i potem zmiana. Daje to szanse naszemu sprzętowi zagrać w optymalny sposób, a nam to szanse oswojenia się i zwrócenia uwagi na wiele czynników, które przy szybkich przepinania nam umykają, a im więcej i szybciej przepinamy tym nasze zmysły mają co raz bardziej dość i przestajemy cokolwiek rozróżniać...

 

 

Miłego słuchania :)

 

Komentarze do wpisu (0)

do góry
Sklep jest w trybie podglądu
Pokaż pełną wersję strony
Sklep internetowy Shoper.pl